Digital Economy Technology for Gender Equality

12 maart 2019 - New York City, Verenigde Staten

Voordat Mary Ann arriveerde woonde ik nog een side-event bij. Digital Economy Technology for Gender Equality, dat leek me wel wat. Bovendien kon ik de favoriete side-event niet vinden (tax-justice for women). Georganiseerd door International Development Information Organization. Dat bleek de meest verwarrende bijeenkomst ever te zijn. Het was een Chinese meeting. Het begin was al paniekerig omdat een van de sprekers nog niet gearriveerd was. De Chinese gastvrouw, dun en gekleed in een wit cocktailjurkje met lage hals begon om de tijd te overbruggen de aanwezige mensen te ondervragen waarom ze bij de bijeenkomst waren. De eerste die ze het vroeg bleek een spreker van de meeting te zijn. De anderen waren benieuwd naar de inhoud van het programma, wat logisch is. Inmiddels bleven heel veel Chinezen zenuwachtig heen en weer lopen. Eindelijk begon de bijeenkomst met een Chinese man, die ons in het Chinees toesprak. Gelukkig stond zijn inleiding zowel in het Chinees als in het Engels op een digitaal scherm. Vervolgens kreeg de burgemeester van Brooklyn het woord, een zwarte man. Er ontstond een enorme verwarring bij de Chinezen toen hij vroeg of er een tolk was. Een Chinese vrouw werd uit het publiek geplukt om te vertalen. Toen de burgemeester zei dat in Afrika de meeste vrouwen nog 'humiliated' werden, raakte de tolk volledig in de war. Een tweede Chinese vrouw werd erbij geroepen. Na een aantal minuten verscheen de echte Chinese tolk, maar zij raakte de weg kwijt toen de burgemeester het had over de schaarse faciliteiten voor 'breastfeeding'. 'Breastfeeding?' Daarna werden awards uitgereikt. Dat gebeurde in het Chinees, dus geen idee waarvoor. Alle awards winnaars en een heleboel andere Chinezen poseerden voor de foto's inclusief vier Boeddhistische monniken (die ik van te voren uit een VIP auto had zien stappen). Het was pas daarna duidelijk waarom de Chinese vrouwen een award hadden gekregen. Het ging helemaal niet over digitale economie. Maar over de traditionele zijdecultuur (zijde is heel goed voor de huid van vrouwen want er zit collageen in, waardoor hun huid minder veroudert). En er zit iets in waar je ook minder hoeft te huishouden. Ok heel emancipatoir dus. Wat voor rare bijeenkomst heb ik eigenlijk bijgewoond.